Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Novosti

Šokantnim slikama protiv pušenja

Industrija duhana je zaprepaštena: EU namjerava uvesti stroža pravila za prodaju cigareta, kako bi se zaštitili potrošači. Može li se tako smanjiti broj pušača i oboljenja izazvanih pušenjem?

Industrija duhana je zaprepaštena: EU namjerava uvesti stroža pravila za prodaju cigareta, kako bi se zaštitili potrošači. Može li se tako smanjiti broj pušača i oboljenja izazvanih pušenjem?

“Zamislite da se svakog dana sruši jedan Jumbo-jet s 300 putnika. Pa nitko više ne bi ušao u neki avion”, kaže Martina Pötschke-Langer iz Njemačkog centra za istraživanje raka za Deutsche Welle. Prema navodima te ustanove godišnje u Njemačkoj umire 110.000 ljudi od posljedica korištenja duhana.

Ali dosada ta činjenica nije pušače uspjela odvratiti od cigareta: “Potencijal za stvaranje ovisnosti je naprosto suviše velik”, objašnjava Pötschke-Langer. U Njemačkoj redovito puši četvrtina odraslih osoba, dok su u nekim drugim zemljama te kvote još daleko više: u Koreji, Rusiji ili Bangladešu redovito puši više od polovice stanovnika.

U Njemačkoj je pušenje već godinama tema koja izaziva burne rasprave. O zabrani pušenja u barovima i javnim zgradama se vode žustre diskusije pristalica i protivnika i regulativa nije u svim njemačkim saveznim zemljama jedinstvena. A ovih dana je najavljena nova ideja koja će dodatno uzburkati duhove: Povjerenstvo Europske komisije za zdravstvo i zaštitu potrošača je najavilo nove smjernice o konzumiranju duhana.

Najveća novina: na kutijama cigareta bi ubuduće trebale biti objavljivane šokirajuće fotografije koje jasno pokazuju štetu po zdravlje koju izaziva pušenje. Najčešće se tu radi o raku pluća, kroničnim oboljenjima pluća i oboljenjima krvnog sustava koja mogu dovesti do infarkta ili moždanog udara. U Australiji, Kanadi i Brazilu su takve slike na kutijama cigareta već obavezne. Tako bi primjerice tekst “Pušenje izaziva rak usne šupljine” bio ubuduće popraćen fotografijom jednog čovjeka oboljelog od te bolesti. Do sada je u Njemačkoj bila obaveza da se na kutijama cigareta samo otisne čisto tekstualno upozorenje, primjerice “Pušenje ubija”.

Napad na proizvođače

“To su velike promjene”, kritizira ovu inicijativu Dirk Pangritz iz Njemačke udruge proizvođača cigareta” (DZV). Novim se odredbama predviđa da ubuduće 75 posto kutije cigareta bude rezervirano za slikovno i tekstualno upozorenje o štetnosti pušenja. “Za logo marke proizvođača tu ne ostaje baš puno mjesta”, žali se Pangritz u razgovoru za Deutsche Welle. On smatra da ovi planovi “nisu održivi”. Ukoliko te smjernice Europske komisije budu prihvaćene tvornica duhana Reemtsma već je najavila da će poduzeti pravne korake kako bi ih osporila.

Pangritz istovremeno upozorava da je DZV bez obzira na svu kritiku svjestan svoje odgovornosti naspram potrošača. Njegova udruga, koja zastupa čitav niz duhanskih koncerna u Njemačkoj, podržava na primjer maloprodaju u njihovoj odluci da cigarete ne prodaju maloljetnicima, kaže Dirk Pangritz.

“Fotografije su efikasne”

U Njemačkoj se posljednjih godina bilježi kod mladih ljudi trend sve manjeg broja pušača, potvrđuje Pötschke-Langer. Ali to je istovremeno i ciljna grupa od koje industrija duhana najviše očekuje. Ankete dosada provedene u Australiji i Kanadi pokazuju da devetoro od desetoro mladih želi takve jake i jasne poruke na kutijama cigareta. “I u Njemačkoj većina to želi”, tvrdi ova znanstvenica.

A radikalne fotografije pokazuju rezultata, navodi Pötschke-Langer. “Mi znamo na osnovi istraživanja koja su provođena, da takva slikovna upozorenja povećavaju vjerojatnost prestanka pušenja.” Argument lobista duhanske industrije, da su potrošači već i sada vrlo opsežno i kvalitetno informirani o opasnostima pušenja, ona odbacuje: “Prije svega se osobe niskog obrazovanja često opiru prosvjećivanju.” A oni koji već godinama puše su se već navikli na tekstualna upozorenja. Zbog toga je važno strategiju s vremena na vrijeme mijenjati: “Ova upozorenja su vrlo efikasno i jeftino sredstvo komunikacije, jer ona dopiru neposredno do svakog pušača”, kaže Pötschke-Langer.

Ali duhan nije jedini proizvod koji ima negativne posljedice po zdravlje. I pretjerana potrošnja šećera može biti štetna. Zbog toga Dirk Pangritz smatra da između industrije koju on zastupa i drugih proizvođača nema velike razlike: “Zamislite da se sve vrste limunade, u što pripada i Coca-Cola, smiju prodavati samo u jednoj vrsti ambalaže.” To bi faktički značilo kraj marke.

Pötschke-Langer upozorava međutim da taj argument nije na mjestu. “Duhan ima nešto sasvim posebno, što ga razlikuje od drugih proizvoda: polovica svih pušača umire od posljedica pušenja. To ne postoji ni kod jednog drugog proizvoda.” Tako je primjerice sa šećerom: on je štetan samo kada se konzumira u pretjerano velikim količinama. Ali već i samo jedna jedina cigareta sadrži “veliku količini otrova” koji mogu prouzročiti štetne promjene u tijelu.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.